LinkedIn

Železniční doprava a logistika procházejí revolucí – digitalizace, umělá inteligence a automatizace mění způsob, jakým se plánuje, řídí a optimalizuje přeprava zboží i osob. Naše firma je součástí této transformace jako aktivní partner v mezinárodních výzkumných projektech, které propojují akademické instituce, dopravce a IT specialisty. Společně hledáme řešení pro efektivnější, ekologičtější a propojenější železniční sektor.

V roce 2025 bude OLTIS Group spravovat celkem 9 projektů. K již probíhajícím třem projektům – FP5TRANS4M-R z programu Europe’s Rail, SDMMS (Secure Digital Military Mobility System) z Evropského obranného fondu (EDF) a X4ITS (Central European cross-border cooperation for ITS) z programu CEF2 – vloni přibylo dalších šest.

Jedním z nich je projekt AISTARVyužití umělé inteligence při podpoře dispečerského řízení železniční nákladní dopravy, podpořený programem Doprava 2030 Technologické agentury České republiky. Tento projekt realizuje společnost OLTIS Group ve spolupráci s ČD Cargo a Univerzitou Pardubice. Cílem je vyvinout software, který využívá umělou inteligenci (AI) k podpoře rozhodování dispečerů při krátkodobém plánování a operativním řízení železniční nákladní dopravy.
Další čtyři projekty byly úspěšné v rámci programu mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích INTER-EUREKA.

TIARA Inteligentní železniční vůz se zaměřuje na vybavení železničních vozů telematickými a senzorickými funkcemi a na vývoj komplexního řešení pro sledování provozních parametrů vozů. Na realizaci tohoto projektu spolupracuje společnost JERID s partnery LEVEL a Tatravagonka.

V projektu DIGIMON Digitalizace pro multimodální logistická centra se společnost CID International ve spolupráci s OLTIS Polska a varšavskou Politechnikou zaměřuje na implementaci nových IT technologií u provozovatelů vnitrozemských multimodálních logistických center. Cílem je zlepšit informační toky nejen v rámci terminálů, ale i v celém multimodálním logistickém řetězci.

Projekt RENOIR Optimalizace provozního řízení v železniční dopravě s využitím umělé inteligence je vedle projektu AISTAR naším dalším počinem v oblasti implementace umělé inteligence (AI) do procesů provozního řízení v železniční dopravě. V tomto projektu společnost OLTIS Group v konsorciu se Žilinskou univerzitou v Žilině, Univerzitou Pardubice a RPP International vyvíjí expertní modul, jehož úkolem bude načítat reálná referenční data z našich primárních systémů a umožnit jejich využití v optimalizačních nástrojích využívajících prvky AI. Jedná se o zprostředkování obousměrné komunikace mezi řídicími informačními systémy v železniční dopravě a optimalizačními nástroji podporujícími operativní řízení a procesy rozhodování s cílem vytvořit a validovat dostatečnou znalostní základnu pro budoucí automatizaci těchto procesů.

Čtvrtým projektem v rámci programu INTER-EUREKA je projekt CarbonMASTER, plným názvem ESGUdržitelné a odpovědné podnikání. Zkratka ESG (Environmental, Social and Governance) zjednodušeně řečeno vyjadřuje vliv firmy na životní prostředí, jedná se tedy o zkoumání udržitelnosti a společenské odpovědnosti firem za způsob svého vedení pomocí měřitelných kritérií. Partneři OLTIS, OLTIS Slovakia a RELIANT se v tomto projektu zaměří na specifika sektoru dopravy, spedice a logistiky. Cílem je vytvořit podpůrný SW nástroj pro shromažďování uhlíkových dat a pro povinné reportování dle ESG směrnice a souvisejících legislativních požadavků.

Posledním úspěšným projektem loňského roku je OPERATOROdstranění překážek interoperability mezi subjekty v železniční nákladní dopravě se zaměřením zejména na intermodální přepravy, podaný ve výzvě CEF Transport 2023. Hlavním cílem projektu je implementace standardu TAF TSI pro datovou výměnu do informačních systémů, které využívají intermodální operátoři na překladištích pro plánování a operativní zajištění své činnosti. V rámci projektu budou OLTIS Group, OLTIS Polska a CID International realizovat zamýšlené řešení u společností KARPIEL, CLIP Terminals a PKP Cargo International.
V rámci neustálého hledání nových příležitostí byly do nedávno ukončené výzvy CEF Transport 2024 přihlášeny 3 projektové záměry.

OLTIS Group jako lídr řešitelského konsorcia podal společně se 6 partnery z ČR, Slovenska a Maďarska projekt s názvem RB4RailOdstranění bariér při datové výměně mezi subjekty v železniční dopravě, jehož primárním cílem je implementace komunikačního standardu TAF TSI u zúčastněných dopravců při zohlednění národních specifik, rozdílů v úrovni implementace TAF TSI v jednotlivých členských zemích EU a možných změn plynoucích z probíhajícího revizního procesu, jehož výstupem bude mj. i nová směrnice TSI Telematics. Součástí projektu je i odstranění překážek v přeshraniční komunikaci s účastníky přepravního řetězce z Ukrajiny.

Jako součást více než padesátičlenného konsorcia řešitelů z 21 členských zemí EU se OLTIS Group společně s partnery Orlen UNIDO a ČD Cargo Logistics připojil k projektu eFTI4LIVEelektronické informace o nákladní dopravě živě, který si pod vedením španělského Ministerstva dopravy klade za cíl navázat na předchozí úspěšné iniciativy eFTI4EU a eFTI4ALL a významně podpořit implementaci požadavků evropského Nařízení eFTI, jehož hlavním záměrem je digitalizace datové komunikace v nákladní dopravě.

Na úspěšný projekt OPERATOR se pokusíme navázat v projektu BRIDGEPosílení odolného a udržitelného ekosystému digitálního sdílení dat o intermodální nákladní dopravě od dveří ke dveřím, jehož lídrem je UIRR (Evropská asociace pro kombinovanou dopravu na silnici a železnici) a mezi 20 účastníky z 10 zemí EU se OLTIS Group, CID International a Bulk Transshipment Slovakia zaměří na implementaci TAF TSI u provozovatelů intermodálních terminálů.

Vyhlášení výsledků výzvy CEF Transport 2024 očekáváme v polovině roku 2025.

Zatím posledním naším počinem v oblasti mezinárodních projektů je čerstvě podaná přihláška projektu SHIFTUdržitelné návyky pro začlenění místních komunit do plánů podpory městské dopravy. V rámci programu Horizon Europe bylo vytvořeno 5 tzv. misí (EU Missions), jednou z těchto misí je „100 klimaticky neutrálních a chytrých měst do r. 2030” (zkráceně mise Města, jejímž jediným účastníkem z ČR je město Liberec) a v této misi byly nedávno vypsány 4 výzvy, jednou z nichž bylo „Mobility Management Plans and Behavioural Change”. Do této výzvy byl podán projekt SHIFT, jehož cílem je vyhodnocení plánů mobility ve městech zapojených do uvedené klimatické mise a nalezení správné cesty, tzn. analýza získaných zkušeností a pak návrh souboru pokynů a doporučení, jak postupovat, aby bylo cílené změny chování cestujících dosaženo. Úkolem OLTIS Group je především podpořit zapojení města Liberec. Dalšími městy, kde mají být výstupy projektu pilotně realizovány a sledovány, jsou Barcelona, Bělehrad, Dublin a Miláno. Věříme, že účast v projektu zaměřeném na prosazování změn v řízení dopravy cílících na dekarbonizaci celého dopravního odvětví a posouzení jejich společenské přijatelnosti může být i pro naši skupinu obohacující zkušeností.

Naše účast v těchto projektech dokazuje, že modernizace železnic není jen otázkou technologií, ale především spolupráce – mezi státy, mezi akademickým a komerčním sektorem i mezi jednotlivými články logistického řetězce. Děkujeme všem partnerům za spolupráci.