Tisková zpráva z XIV. Mezinárodního železničního a intermodálního kongresu

Tisková zpráva z XIV. Mezinárodního železničního a intermodálního kongresu
XIV. Mezinárodní železniční a intermodální kongres, který se konal ve dnech 12. – 13. března ve Wisle, se stal opět arénou klíčových diskusí o budoucnosti dopravního sektoru. Přes 200 odborníků z Polska, Česka a Slovenska analyzovalo výzvy a možnosti rozvoje infrastruktury v kontextu dynamických geopolitických a hospodářských změn. Akce, organizovaná společnostmi OLTIS Polska a První Signální s odbornou podporou Nadace ProKolej, poskytla platformu pro výměnu zkušeností a prezentaci inovativních řešení pro železniční a intermodální sektor. Hlavními tématy debat byla konkurenceschopnost nákladní železnice, role intermodální dopravy ve stabilitě dodavatelských řetězců, modal shift a inovace v kolejové dopravě.
Úvodní debata a klíčová témata
V úvodní debatě, které se zúčastnil Mirosław Suchoń, poslanec polského Sejmu a předseda Sejmového výboru pro infrastrukturu, diskutovali zástupci železničních podniků, logistického sektoru a veřejné správy o způsobech, jak zvýšit podíl železnice na nákladní přepravě v Evropě. Diskuse se zaměřila na politiku Zelené dohody, budoucnost intermodální dopravy, příčiny poklesu objemu železniční přepravy a příležitosti vyplývající z podpůrných programů EU.
Klíčové tematické bloky
Jednání byla rozdělena do dvou hlavních sekcí: Mezinárodní železniční kongres a sekci věnovanou intermodální dopravě.
Nová geografie intermodálních dodavatelských řetězců
Jedním z hlavních témat byla změna struktury intermodálních dodavatelských řetězců v Evropě a Polsku. Odborníci, včetně Dominika Landy (Přístav Gdaňsk), Grzegorze Zdybela (Adampol) a Michała Kubaloka (Schavemaker Intermodal), diskutovali o provozních výzvách souvisejících s transformací kontejnerové dopravy a dopravních koridorů. Hovořilo se také o potenciálu polských přístavů a nezbytných opatřeních ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti. Byla zdůrazněna problematika nedostatečné flexibility a kapacity železničních tras a vysokých nákladů na přístup k infrastruktuře, což omezuje rozvoj intermodální dopravy v Polsku.
Investice do infrastruktury – příležitosti a výzvy
Panel vedený Stefanem Akiro Jareckim z Varšavské technické univerzity byl věnován infrastrukturním investicím a jejich dopadu na intermodální dopravu. Łukasz Górecki (PKP LHS) a Rafał Zahorski (Přístavy Štětín-Świnoujście) poukázali na klíčové překážky rozvoje infrastruktury, jako jsou úzká místa v dopravní síti a omezené možnosti financování projektů. Krzysztof Grunke (PKP PLK) upozornil na nutnost vyvážení modernizačních prací se zachováním plynulosti intermodální dopravy.
Interoperabilita a komunikace
Roman Špaček z OLTIS Group moderoval panel o interoperabilitě a implementaci TAF TSI (Technické specifikace interoperability pro telematické aplikace v nákladní dopravě). Odborníci, včetně Pavla Mazače a Petra Buchníčka, představili výhody a výzvy spojené s implementací těchto standardů a možnosti jejich financování.
Bezpečnost a právní aspekty
Diskuse v tomto panelu se týkaly příčin železničních nehod a způsobů zlepšení bezpečnosti v kolejové dopravě. Michał Zięba (Hanton) hovořil o překážkách rozvoje intermodálních terminálů a Mateusz Kosiorowski (Wardynski i Wspólnicy) představil klíčové právní a legislativní otázky.
Koordinace a spolupráce mezioborových projektů
Během paralelních železničních panelů byla projednávána koordinace realizace mezioborových projektů. Aleksander Drzewiecki moderoval debatu o integraci systémů řízení železničního provozu s dalšími aspekty modernizace infrastruktury. Michal Brožyna (Budimex) a Tomáš Lovás (První Signální) hovořili o využití inovativních technologií SRK v mezinárodních projektech.
Inovace a budoucnost odvětví
Závěrem kongresu byla debata „Inovace, novinky, které se stávají realitou“, v níž odborníci diskutovali o zavádění moderních řešení v železničním a intermodálním sektoru.
Stejně jako v předchozích letech účastníci kongresu podpořili Sdružení SOS Dětských vesniček v Polsku – „Sindbad“, Rodinný dům dočasného pobytu v Ustroni.
Děkujeme všem partnerům a účastníkům za účast na akci a těšíme se na jubilejní XV. ročník kongresu v příštím roce!